Kosten eigen rijder: alles op een rij

oktober 7, 2022

Eigen rijder zijn, het is de droom van veel chauffeurs. Het brengt namelijk allerlei vrijheden en voordelen met zich mee. Maar wat kost het nou eigenlijk om die droom van eigen rijder te verwezenlijken? In deze blog zetten we alle kosten voor eigen rijders op een rijtje.

Kosten eigen rijder van a tot z

Om eigen rijder te worden, heb je natuurlijk eerst een groot rijbewijs nodig. Ook moet je de aanvullende beroepsexamens (Code 95) halen. Daarna krijg je te maken met verschillende kostenposten: denk bijvoorbeeld aan je bedrijf inschrijven bij de Kamer van Koophandel, een transportvergunning behalen en je eigen vrachtwagen aanschaffen.

Laten we beginnen bij het begin: je rijbewijs voor de vrachtwagen halen. Vervolgens gaan we per stap de kosten voor een eigen rijder behandelen. Als laatste gaan we het ook hebben over goede verzekeringen voor een eigen rijder.

Kosten van het groot rijbewijs

Om je rijbewijs te halen, ga je eerst lessen volgen bij een instructeur. Uiteindelijk doe je theoretisch en praktisch examen bij het Centraal Bureau voor de uitgifte van Rijvaardigheidsbewijzen (CBR).

Voor vrachtwagens bestaan er het rijbewijs C, waarbij je voertuigen mag besturen tot 50.000 kilo, en het rijbewijs C1, waarbij je op een voertuig tot 7.500 kilo mag rijden. Verder hebben we in Nederland de rijbewijzen CE en C1E om met een vrachtwagen met aanhanger te mogen rijden.

Als beroepsvervoerder ga je voor rijbewijs C, het liefst met CE. Voor rijbewijs C heeft de gemiddelde chauffeur zo’n 30 lessen nodig. Een praktijkles kost gemiddeld zo’n 75 euro per uur. Met een snelle rekensom komen we zo tot 2.250 euro voor de lessen voor rijbewijs C.

Het afleggen van een praktijkexamen kost ongeveer 400 euro. Voor je theorie kom je al met al ongeveer uit op hetzelfde bedrag. Voor je rijbewijs C moet je dus zeker rekening houden met een investering van zo’n 3.000 euro.

Kosten van aanvullende beroepsexamens

Naast je rijbewijs behalen, moet je ook een zogenaamde basiskwalificatie behalen in de vorm van aanvullende beroepsexamens (Code 95). Je dient twee theorie-examens af te leggen bij het CBR en twee praktijktoetsen bij een opleider te doen.

Je Code 95 is vijf jaar geldig. Daarna moet je 35 uur aan nascholing volgen. De Code 95 halen kost al gauw 750 euro.

Op dit punt ben je geschikt als chauffeur in de transport. Maar als je eigen rijder wil worden, dan zul je nog wat extra stappen moeten doorlopen en wat meer kosten moeten maken.

Koen de Jong vrachtwagen verzekering sinds 2021 buro nomden klant

Kosten van een eigen onderneming

Eigen rijders zijn als het ware hun eigen onderneming. Je moet dus ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel (KvK). Een inschrijving bij de KvK kost ongeveer 50 euro. Je krijgt daarna je eigen BTW-nummer van de Belastingdienst.

Als je als transportondernemer niet al te sterk bent in rekenen en met de boekhouding, dan is het ook verstandig om een boekhoudprogramma te gebruiken of een goede boekhouder te zoeken. Een boekhoudprogramma kost zo’n 150 euro per jaar, een boekhouder kost meestal tussen de 750 en 1.500 euro per jaar.

Kosten van een transportvergunning

Om als eigen rijder aan de slag te gaan, heb je ook een vergunning nodig. Deze vergunning noemt men soms de transportvergunning, Eurovergunning of Communautaire vergunning.

De meeste chauffeurs spreken over de NIWO-vergunning, aangezien je ‘m van de Nationale en Internationale Wegvervoer Organisatie (NIWO) krijgt. Het gaat hier allemaal om dezelfde vergunning voor een eigen rijder.

De NIWO stelt verschillende eisen voor de vergunning. Een bekende eis is die van de kredietwaardigheid. De aanvrager van de vergunning moet bijvoorbeeld een startkapitaal hebben van 9.000 euro voor de eerste vrachtwagen. Verder moet je bedrijf in Nederland gevestigd zijn en heb je een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) nodig.

Een andere eis is dat je in het bezit bent van een erkend vakdiploma om je vakbekwaamheid als ondernemer in de logistiek aan te tonen. Hier dien je een opleiding voor te volgen om de juiste papieren te behalen.

Kosten van een erkend vakdiploma

Het vakdiploma staat ook wel bekend als het Vakdiploma ondernemer beroepsgoederenvervoer. Hiermee laat je zien dat je het vak van transportondernemer in de vingers hebt. Zo word je echt je eigen baas.

Voor het diploma moet je een zestal examens afleggen bij de divisie CCV van het CBR. De onderwerpen van de examens zijn bedrijfsmanagement, calculatie, financieel management, personeelsmanagement, wegvervoer goederen en internationaal goederen.

Je kunt zelf studeren voor de examens met lespakketten van een opleider. Hier betaal je in de meeste gevallen ongeveer 1.000 euro voor. Hier zitten dus geen lessen op locatie bij.

De meeste chauffeurs kiezen echter voor een klassikale opleiding met een hoge slagingskans. Voor alle cursussen in vier weken betaal je ongeveer 3.150 euro. Daarnaast betaal je examengeld aan het CBR.

Kosten van aanvullende certificaten

Afhankelijk van jouw sector binnen het beroepsvervoer is het mogelijk dat je extra certificaten nodig hebt. Een goed voorbeeld is het ADR-certificaat bij vervoer van gevaarlijke stoffen. Ook hier kun je diverse opleidingen voor volgen.

Een cursus volgen voor een ADR-certificaat kost tussen de 2 en 6 dagen, afhankelijk van de papieren die je nodig hebt. Qua prijs kom je ergens tussen de 500 en 1.000 euro uit.

Buro Nomden eigen rijder verzekering

Kosten van een eigen vrachtwagen

Uiteraard heb je ook je eigen vrachtwagen nodig. Dit is zelfs verplicht voor een zelfstandig ondernemer in het transportsector. Je hebt verschillende opties: kopen, leasen of huren.

Een nieuwe vrachtwagen kopen is niet goedkoop, zeker als je er de nodige toeters en bellen op wilt hebben. Het is ook mogelijk om als eigen rijder voor een tweedehands vrachtauto te kiezen.

Om niet meteen een grote investering te hoeven doen, is leasen een mooie optie. Je hebt vaak de keuze uit operationele lease en financial lease. Operationele lease komt neer op huren van een leasemaatschappij. Bij financial lease ben meteen zelf de eigenaar en betaal je rente en aflossing.

Houd voor je eigen vrachtwagen ook rekening met kosten voor motorrijtuigbelastingen, reparaties en vignetten. Daarnaast is brandstof natuurlijk ook een belangrijke kostenpost voor een eigen rijder.

Kosten in verband met opdrachten en opdrachtgevers

Als eigen rijder heb je natuurlijk opdrachten van opdrachtgevers nodig. Die komen je niet zomaar aanwaaien. Om opdrachten te krijgen, moet je een beetje moeite doen. Je kunt bijvoorbeeld je netwerk gebruiken, je oude werkgever aanspreken of via internet en vakbladen zoeken naar advertenties voor een eigen rijder.

Tijd is geld, dus het zoeken en vinden van opdrachten en opdrachtgevers kun je ook zien als een investering in je bedrijf. Als eigen rijder is het raadzaam om altijd in contact te blijven met allerlei partijen en dat kost nou eenmaal tijd.

Kosten van een WA-verzekering

Voor chauffeurs is het belangrijk om goed verzekerd de weg op te gaan. Voor een eigen rijder geldt dit misschien nog wel extra, omdat je niet een baas hebt die een schadegeval voor je kan oplossen. Zorg dus voor goede verzekeringen.

Voor chauffeurs in Nederland is een WA-verzekering verplicht. Hiermee verzeker je jezelf als eigen rijder voor schade die jij veroorzaakt bij anderen. Dit geldt zowel voor gemaakte schade met de vrachtauto als met laad- en losmaterieel.

Kosten van aanvullende verzekeringen

Als zelfstandig transportondernemer is een WA-verzekering nog niet voldoende. Je loopt allerlei risico’s voor jezelf, je materiaal, je ladingen en eigendommen. Hierbij heb je zowel zakelijke als persoonlijke risico’s voor een eigen rijder.

Eigen rijders kiezen vaak voor aanvullende verzekeringen. Voorbeeld zijn een vrachtwagenverzekering, een transportaansprakelijkheidsverzekering, een container-/traileraansprakelijkheidsverzekering, een bedrijfsaansprakelijkheidverzekering, een bedrijfsrechtsbijstandverzekering en een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Om je op weg te helpen hebben we een overzicht gemaakt van alle belangrijke verzekeringen voor startende ondernemers.

Alle kosten voor een eigen rijder op een rij

Alles bij elkaar vereist het best een behoorlijke investering om als eigen rijder aan de slag te gaan. Dus wat kost het nou precies? In het volgende overzicht vatten we alle kosten samen.

  • KOSTENPOST KOSTEN
  • Rijbewijs C halen € 3.000 (eenmalig)
  • Rijbewijs CE halen € 2.500 (eenmalig)
  • Inschrijven bij de KvK € 50 (eenmalig)
  • Vakdiploma halen € 1.500 tot 3.500 (eenmalig)
  • Code 95 halen € 750 (iedere 5 jaar)
  • Boekhouding verzorgen € 150 tot 1.500 (jaarlijks)
  • Aanvullende certificaten halen Afhankelijk van transportwerk
  • Eigen vrachtwagen aanschaffen Afhankelijk van koop, huur of lease
  • Brandstof betalen Afhankelijk van verbruik
  • Verzekeringspakket afsluiten Informeer bij Buro Nomden

Buro Nomden helpt eigen rijders veilig op weg

Uiteraard wil je als eigen rijder een goede dekking tegen een scherpe premie. Wij van Buro Nomden zijn hier in gespecialiseerd. Wij zijn al meer dan 10 jaar actief in de transportsector en hebben ook een verzekeringspakket voor een eigen rijder.

Meer dan 100 startende transportondernemers zijn je al voor gegaan. Wij stellen voor iedere eigen rijder een individueel pakket samen. Zo ben je voorzien van een prima verzekeringsdekking tegen een zeer scherpe premie voor jouw transportwerk.

Voor een goed gesprek en advies op maat zijn we telefonisch bereikbaar op 015 212 1648. Met Buro Nomden weet je zeker dat je als eigen rijder veilig op pad gaat!

Contactformulier nieuwsbericht
Bel

Meer informatie

Buro Nomden
Helpdesk Transport
015 212 16 48
zakelijk@buronomden.nl

FacebookLinkedin
Suggestie formulier

Mogen we je iets vragen?

Heb je de informatie die je zocht kunnen vinden?

Fijn dat je gevonden hebt wat je zocht!

We wensen je nog een prettige dag!