Eigen rijder worden, we zien het steeds vaker. Wil jij ook liever als zelfstandig chauffeur de weg op, in plaats van rijden voor een baas? Dat is dan een dappere keuze met mooie voordelen. Tegelijkertijd komt er best veel bij kijken. In deze blog helpen we je op weg als eigen rijder.
De voordelen van eigen rijder worden
Laten we eerst de voordelen van een eigen rijder worden eens op een rijtje zetten. Hier komen ze:
- Als zelfstandig transportondernemer ben je je eigen baas.
- Je bepaalt zelf op welke vrachtwagen je rijdt.
- Je hoeft je vrachtwagen niet te delen met collega’s.
- Je bepaalt zelf op welke dagen en tijden je werkt.
- Je bepaalt zelf wanneer je vrij hebt en vakantie neemt.
- Je kiest zelf je opdrachtgevers en opdrachten uit.
- Je hebt de mogelijkheid om je bedrijf te laten groeien.
Klinkt dat als muziek in je oren? Dan is eigen rijder worden net wat voor jou. En als ervaren vrachtwagenchauffeur voldoe je al aan een heleboel eisen. Je beschikt bijvoorbeeld al over een rijbewijs C en je code 95. Dan ben je dus al een eind op weg.
Zelfstandig transportondernemer worden: dit zijn de vereisten
Om helemaal eigen rijder te worden, heb je meer nodig. Denk bijvoorbeeld aan een transportvergunning, een bij de Kamer van Koophandel (KvK) ingeschreven onderneming en verzekeringen om risico’s als eigen rijder te dekken. We nemen hieronder alle vereisten voor het eigen rijder worden met je door.
Een geldig rijbewijs
Iedere vrachtwagenchauffeur heeft natuurlijk een geldig rijbewijs nodig. Dit rijbewijs haal je bij het Centraal Bureau voor de uitgifte van Rijvaardigheidsbewijzen (CBR). Je kunt je opleiding volgen bij allerlei opleiders.
Welk rijbewijs je precies nodig hebt, hangt af van het gewicht van je vrachtwagen (in combinatie met een oplegger of aanhanger). Met rijbewijs C mag je voertuigen besturen vanaf 3.500 kilo tot maximaal 50.000 kilo in Nederland. Bij rijbewijs C1 mag je voertuig niet zwaarder zijn dan 7.500 kg.
Daarnaast heb je ook nog de rijbewijzen CE en C1E. Hierbij gaat het om vrachtauto’s met aanhangers.

Aanvullende beroepsexamens (Code 95)
Naast het behalen van je vrachtwagenrijbewijs is het ook noodzakelijk om aanvullende beroepsexamens af te leggen. Hiermee toon je aan dat je vakbekwaam bent. De diploma’s voor het beroepsvervoer staan bekend als Code 95.
Welke examens je moet halen, dat verschilt per voertuig en lading. Als je bijvoorbeeld gevaarlijke stoffen vervoert, dan krijg je een lesprogramma dat hier mee te maken heeft. Heb je de examens gehaald? Dan mag je de Code 95 voor 5 jaar bijschrijven op je rijbewijs. Na die periode is het tijd voor nascholingscursussen.
Een eigen onderneming
Om een ondernemer te worden, moet je je eigen bedrijf oprichten. Je moet dus ingeschreven staan bij de KvK. Dit doe je door je online aan te melden bij de KvK en een afspraak in te plannen bij een van de kantoren. Het is verplicht om voor de oprichting van nieuwe bedrijven persoonlijk langs te komen en een geldig legitimatiebewijs mee te nemen.
Na het inschrijven bij de Kamer van Koophandel, wordt je onderneming automatisch aangemeld bij de Belastingdienst. Je ontvangt hierbij een fiscaal- en BTW-nummer.
Nog een belangrijke tip: je dient je uiterlijk één week nadat je begonnen bent met ondernemen als eigen rijder in te schrijven bij een KvK-kantoor.
Een transportvergunning
Ook heel belangrijk is de benodigde transportvergunning, beter bekend als de Eurovergunning of Communautaire vergunning. Deze vergunning kan je aanvragen bij de Nationale en Internationale Wegvervoer Organisatie (NIWO). Daarom noemen mensen het ook wel de NIWO-vergunning.
Om in aanmerking te komen voor de NIWO-vergunning moet je als bedrijf gevestigd zijn in Nederland, voldoende bedrijfskapitaal hebben en een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) regelen. Hier moet je allemaal aan voldoen als zelfstandige transportondernemer.

Een erkend vakdiploma
Daarnaast is er nog een belangrijke voorwaarde voor de Eurovergunning. Je moet een erkend vakdiploma beroepsgoederenvervoer behalen. Met dit diploma laat je zien dat je vakbekwaam bent als eigen rijder. Hiervoor moet je een zestal examens afleggen bij de divisie CCV van het CBR.
Om je goed voor te bereiden op de examens, kun je een klassikale opleiding volgen. Je kan ook met zelfstudie aan de gang gaan. In de zes examens worden de volgende onderwerpen behandeld:
- Bedrijfsmanagement
- Calculatie (goede kostprijsberekeningen)
- Financieel management
- Personeelsmanagement
- Wegvervoer goederen (deel 1)
- Wegvervoer goederen (deel 2)
Het vak financieel management wordt ook wel de module boekhouding genoemd. Misschien baal je nu een beetje dat je zoveel moet leren, maar je hebt hier als eigen rijder wel baat bij. De onderwerpen die aan bod komen, gaan je helpen om je bedrijf beter te runnen met de daarbij behorende achtergrond kennis.
Een eigen vrachtwagen
Eigen rijder worden, dat lukt natuurlijk niet zonder vrachtauto. Een eigen vrachtwagen is zelfs verplicht voor een zelfstandig ondernemer in het beroepsgoederenvervoer. Je kunt een eigen vrachtwagen kopen, leasen of huren. Je kunt ook kiezen voor nieuw of tweedehands. Wat past het beste bij jou als eigen rijder?
Wij raden je aan om rekening te houden met je budget, je kilometers en je ladingen. Er zijn bijvoorbeeld veel beginnende eigen rijders die er eerst voor kiezen om te leasen, om niet gelijk een grote investering te hoeven doen. Aan de andere kant zit er vaak een maximum aan het aantal kilometers dat je per jaar mag rijden op een geleasde vrachtauto.
Als je kiest voor lease, dan zit er ook nog een verschil tussen operationele lease en financial lease. In het geval van operationele lease geef je een vast maandbedrag aan de leasemaatschappij. Hier is dus sprake van huur. In het geval van financial lease ben je direct economisch eigenaar van de vrachtwagen en betaal je rente en aflossing.

Meerdere opdrachtgevers
Zonder opdrachten heb je geen werk. Als eigen rijder heb je dus opdrachtgevers nodig. Die kun je vinden via je netwerk, door op bezoek te gaan bij bedrijven en door op internet of in vakbladen te zoeken. Misschien heb je ook oude opdrachtgevers die je verder kunnen helpen of die werk voor je hebben als eigen rijder.
Let er ook op dat de meerdere opdrachtgevers hebt. Als je maar één grote opdrachtgever hebt, dan ziet de Belastingdienst je niet als zelfstandig transportondernemer, maar als werknemer. Zorg dus voor een mix van opdrachtgevers. Zo ben je als eigen rijder ook minder afhankelijk van één opdrachtgever.
Betrouwbare opdrachtgevers
Nog een tip: als eigen rijder wil je natuurlijk samenwerken met betrouwbare opdrachtgevers. Het kan daarom geen kwaad om een klein onderzoekje te doen, voordat je met een partij in zee gaat. Wij adviseren om altijd even wat bedrijfsgegevens op te zoeken en om andere chauffeurs te vragen naar hun ervaringen met een bepaalde opdrachtgever.
Inzicht in je kosten
Het is natuurlijk de bedoeling om geld te verdienen met je werk. Hiervoor is het heel belangrijk dat je een duidelijk tarief berekent. Om hier mee te beginnen, is het verstandig om eerst naar je vaste en variabele kosten te kijken als eigen rijder.
Bij vaste kosten moet je bijvoorbeeld denken aan de afbetalingen voor je vrachtwagen. Een goed voorbeeld van variabele kosten zijn brandstofkosten. Die variëren immers op basis van het aantal kilometers dat je aflegt. Houd ook rekening met onvoorziene kosten tijdens je berekening, zodat je hier een extra buffer voor hebt.
Wil je meer weten over de kosten? We hebben een speciaal blog geschreven juist alleen hierover: Kosten eigen rijder worden.
Een duidelijk tarief
Het uurtarief eigen rijder hangt af van verschillende factoren. Als je alle kosten in kaart hebt gebracht, kun je je tarief berekenen als eigen rijder. Op deze manier houd je geld over om jezelf loon uit te keren. Dat is natuurlijk wel een prettige gedachte.
Waarschijnlijk ben je ook wel benieuwd naar de verdiensten als eigen rijder. Uit onderzoek van de NIWO uit 2017 blijkt dat een eigen rijder per jaar een gemiddeld inkomen heeft van 47.500 euro. Je verdient er dus zeker een prima boterham mee!
Een goede WA-verzekering
Bij het vervoeren van goederen zit een ongeluk in een klein hoekje. Zelfs de beste chauffeur maakt wel eens wat mee en als eigen rijder heb je niet een baas die het voor je op kan lossen. Het is dus verstandig om goede verzekeringen af te sluiten.
Je hebt op dit gebied ook te maken met een aantal wettelijke eisen. Zo is een WA-verzekering bijvoorbeeld verplicht. Hiermee verzeker je jezelf voor schade die je veroorzaakt bij anderen. Dat geldt zowel voor gemaakte schade met de vrachtwagen als met laad- en losmaterieel.

Aanvullende verzekeringen
Hiernaast zijn er verschillende aanvullende verzekeringen mogelijk om zeker te weten dat jij, je materiaal, je ladingen en eigendommen goed verzekerd zijn tegen zakelijke en persoonlijke risico’s. Dit zijn voorbeelden van veelvoorkomende aanvullende verzekeringen voor eigen rijders:
- Vrachtwagenverzekering
- Transportaansprakelijkheidsverzekering
- Container-/traileraansprakelijkheidsverzekering
- Bedrijfsaansprakelijkheidverzekering
- Bedrijfsrechtsbijstandverzekering
- Arbeidsongeschiktheidsverzekering
Een verzekeringsadviseur met kennis van de transportbranche kan je hier goed over adviseren. Samen kun je een inschatting maken van de risico’s en die risico’s vervolgens zo goed en voordelig mogelijk afdekken. We hebben ook een aparte pagina nog gemaakt voor een eigen rijder verzekering.
Eigen rijders zijn welkom bij Buro Nomden
Bij Buro Nomden zijn we gespecialiseerd in verzekeringen in de transportsector. Voor eigen rijders hebben we ook een verzekeringspakket.
In 10 jaar tijd zijn al meer dan 100 startende transportondernemers door ons veilig op weg geholpen met een verzekeringspakket. Wij stellen een individueel pakket samen voor iedere eigen rijder. Zo ben je voorzien van een prima verzekeringsdekking tegen een zeer scherpe premie.
Voor direct advies op maat zijn we telefonisch bereikbaar op 015 212 1648. Buro Nomden is een vertrouwd adres voor de eigen rijder!