Wanneer je bij een aanrijding betrokken bent in Duitsland, is het belangrijk om de aansprakelijkheid vast te stellen. Bij een aanrijding met een buitenlandse partij komt de Duitse politie bijna altijd ter plaatse. Er is weinig tijd om bezwaar te maken in Duitsland, daarom is het van belang dat de nodige gegevens van de betrokkenen worden uitgewisseld.
Onze tip? Stuur rapporten en formulieren van de Duitse politie en justitie daarom direct naar Buro Nomden én meld een aanrijding of ongeval ook telefonisch bij ons.
Mijn schadeformulier wordt niet ingevuld door de tegenpartij wat nu?
Bij schade of een ongeval wordt in Duitsland bijna nooit een Europees aanrijdingsformulier ingevuld. De politie vult ter plekke vaak een Unfallmitteilung in. Hierop vermeldt de politie meestal de aansprakelijke partij als eerste. Ook staat hierop wie een boete (Verwarnung) krijgt. Maakt de politie nog een uitgebreid rapport? Dan staat dat ook op de Unfallmitteilung. Het betalen van de boete (Verwarnung) heeft veel invloed op het vaststellen van de aansprakelijkheid.
Alleen een aanrijdingsformulier (SAF) – een door beide partijen ingevuld en ondertekend Europees schadeformulier – bewijst de toedracht van de aanrijding. Iedereen kan als getuige optreden. Dus ook inzittenden, familie en de bestuurder. De bestuurder mag als getuige geen eigenaar van het betrokken voertuig zijn. Een goed ingevuld schadeformulier is dus wel degelijk van belang.
En als ik alleen schade heb gemaakt aan wegmeubilair?
Stop waar mogelijk, bel de politie en laat jouw gegevens achter. Wanneer je de plaats van het ongeval verlaat zonder jouw gegevens achter te laten, ben je strafbaar. Dit geldt ook voor het aanrijden tegen bomen, heggen of ander wegmeubilair. Maak terplekke foto’s van de schade en de situatie.
En schade bij een oplegger van een ander (met buitenlands kenteken) wat dan?
Bij een Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen (WAM) in Nederland is de eigenaar van de trekkende eenheid aansprakelijk voor de getrokken eenheden. In sommige situaties is in Duitsland is de aansprakelijkheid verdeeld over de trekker en de oplegger (of motorwagen en aanhanger). Ook kan de volledige aansprakelijkheid bij de eigenaar van de oplegger of aanhanger komen te liggen.
Is de oplegger achter een trekker (met buitenlands kenteken) van een ander gekoppeld? Dan kan ook de eigenaar van de aanhanger of oplegger rechtstreeks door een slachtoffer aangesproken worden. De eigenaar van de oplegger of aanhanger zal dan de schade aan het slachtoffer moeten betalen en de schade zelf verhalen bij de verzekeraar van het trekkende voertuig.
Het is daarom belangrijk om te weten wie er met jouw oplegger of aanhanger rijdt. En of jouw oplegger of aanhanger voor het WA-risico verzekerd is.
Ik moet een boete betalen aan de Polizei, een zogenaamde verwarnung. Wat betekent dat voor mij?
Het betalen van de boete betekent dat je erkent dat je in overtreding bent geweest. Ben je het hier niet mee eens? Vraag dan aan de Duitse politie om een Sicherheitsleistung. Hiermee erken je geen overtreding en betaal je alleen een waarborgsom. Vaak is dit bedrag iets hoger dan de boete, maar je geeft jezelf hiermee wel de gelegenheid om bezwaar te kunnen maken. Wanneer de definitieve boete lager is dan de sicherheidsleistung, krijg je het teveel betaalde bedrag terug.
Betriebsgefahr, wat bedoelen ze daarmee, geldt dat ook voor mij?
Om aansprakelijkheid vast te stellen, houdt de Duitse wet rekening met de grootte en het gebruik van de voertuigen. Betriebsgefahr heet dat. Staat de betrokkenheid vast, maar is de toedracht onduidelijk? Dan geldt een schulddeling volgens Betriebsgefahr.
Het komt erop neer dat het gebruik van een vrachtwagen meer gevaar met zich meebrengt dan met het rijden van een personenauto. Schulddeling pakt dan ook meestal nadelig uit voor vrachtwagenbestuurders.
Special transport: Financial of Operational Lease
Wil je weten welke oplossing het beste bij jouw situatie past, nu en in de toekomst? Bespreek dan je wensen met onze transportadviseur Wilco.